Veelgestelde vragen - algemeen
Bij een gedeeltelijke verdubbeling van de N34, wordt deze op een aantal plaatsen tussen de N381 bij Emmen en De Punt (aansluiting met de A28) verdubbeld. In een voorgaand onderzoek, de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) is er wel een voorstel gedaan voor de locaties. Of de verdubbeling op deze plekken gebeurt, is nog niet bekend. De N34 wordt niet verdubbeld direct vanaf de A28 of direct vanaf de N381 (Frieslandroute). Beide punten zijn het einde van dubbele banen waar al ingehaald kan worden. Dan is het niet logisch om de verdubbeling door te trekken ten koste van andere tussenliggende plekken waar het onderzoek nu over gaat.
Tussen Coevorden en Emmen wordt de N34 op 2 trajecten verdubbeld.
Nee, de aansluiting wordt niet veranderd.
In de Quickscan Maatschappelijke Kosten- en batenanalyse (MKBA) hebben we een volledige verdubbeling vergeleken met een gedeeltelijke verdubbeling en met een treinverbinding.
Uit dat onderzoek blijkt dat het volledig verdubbelen van de N34 de meeste voordelen oplevert. Maar deze optie vraagt ook om een grote investering. Gedeeltelijk verdubbelen van de N34 kent een veel lagere investering en zorgt altijd nog voor een reistijdwinst t.o.v. volledige verdubbeling. We willen wel maatregelen nemen die een volledige verdubbeling in de (verre) toekomst niet in de weg staan. Dit noemen we zogenaamde 'no-regret' maatregelen. Hiermee hebben we onze 2harde randvoorwaarden benoemd: de oplossing moet passen binnen de € 90 miljoen en het moet een 'no-regret' maatregel zijn.
De Raad van State heeft een uitspraak gedaan dat de PAS (Programma Aanpak Stikstofdepositie) in de huidige vorm niet gebruikt kan worden voor het nemen van besluiten. De overheid werkt op dit moment aan een nieuwe werkwijze stikstof. In de initiatieffase, waarin dit project zit, is het nog niet nodig om een projectspecifieke onderbouwing op te stellen dat aantoont dat er wel of geen sprake is van significante effecten op nabij gelegen natuurgebieden en welke maatregelen moeten worden genomen. Dit onderzoek komt in de m.e.r.-procedure aan de orde. Daarom heeft de uitspraak vooralsnog geen gevolgen voor de planning van dit project.
- Fase 0: Onderzoek trein versus N34, MKBA (Startnotitie Gedeeltelijke Verdubbeling)
- Fase 1: Initiatieffase (jan 2019 – april 2020)
- Fase 2: Definitiefase: MER (2020 -
- Fase 3: Ontwerpfase: Inpassingsplan / bestemmingsplan
- Fase 4: Technische voorbereiding
- Fase 5: Uitvoering
- Fase 6: Nazorg