Afslag techniek: les over de N34 op scholen


We zoeken op dit moment met het project ‘Verdubbeling van de N34 tussen Coevorden en Emmen’ aansluiting met het onderwijs. Het betrekken van onderwijs bij onze projecten past goed binnen onze beleidsdoelen en ambities als het gaat om arbeidsmarkt en onderwijs. Bovendien wil de provincie Drenthe samen met andere partijen scholieren interesseren voor techniek. Er is een sterke behoefte aan goed opgeleide technici, zowel nu als in aankomende jaren. We noemen ons lesprogramma 'N34: Afslag techniek'.

Speelveld in kaart

Op dit moment stellen we het speelveld vast. We bouwen een netwerk en we leggen verbindingen; belangrijke spelers worden gekoppeld. Uiteindelijk hebben we dan een overzicht van geïnformeerde contactpersonen in het onderwijsveld, betrokken overheden en ondernemers.

Hoe past het in het bestaande lesprogramma?

Daar waar het past binnen het huidige lesprogramma van een onderwijsinstelling starten we met een concrete opdracht, zoals een uitgeschreven prijsvraag voor de Technasia. Op een Technasium werken scholieren in teamverband projectmatig aan actuele bètatechnische opdrachten uit de praktijk. Voor de verdubbeling deden zij onderzoek naar duurzaamheid, innovatie, viaducten en de inrichting van rustplaatsen langs de N34. Lees meer over dit onderwijsproject.

In 2018 begonnen we in Emmen met een ontwerpwedstrijd voor een windenergieobject langs de N34. Tweehonderd leerlingen van drie scholen (2 mavo/VMBO/TL) doen mee. Vrijdag 6 juli is de finale in het provinciehuis in Assen.

Op andere vlakken starten we met productontwikkeling; in te passen in het lesprogramma van volgend schooljaar.

Technasia leerlingen krijgen uitleg over opdracht

Foto: Technasiumleerlingen van De Nieuwe Veste Coevorden krijgen uitleg over de opdracht.

Les over de N34 op alle niveaus

De gelegde basis is de voedingsbodem voor het opstarten van trajecten met de verschillende niveaus in het onderwijs; primair, voortgezet, MBO, HBO en WO. We doen dat op een bepaald onderwijsniveau, zoals de genoemde prijsvragen én in de verbinding tussen de verschillende niveaus; de doorlopende leerlijn. Bijvoorbeeld gebaseerd op vragen vanuit het bedrijfsleven of als afgeleide van de planontwikkeling en de werkzaamheden van de verdubbeling van de N34. De rode draad die alle niveaus raakt betreft de aandacht voor techniek; het enthousiasmeren van kinderen en jongeren voor een opleiding in de techniek, de herwaardering van vakmanschap, het creëren van stage- en leerwerkplekken en voldoende gediplomeerde instroom in de sector techniek.

Studenten presenteren oplossingen Verkeersplein Gieten

Foto: Studenten van IBN Battuta geven een presentatie over wie je moet betrekken bij het aanpassen van een groot infra-project.

Girlsday

Donderdag 13 april 2017 opende de provincie Drenthe haar deuren voor een klas meisjes van het Dr. Nassau College uit Assen tijdens de Girlsday. De Girlsday is een jaarlijks evenement waarbij landelijk honderden bedrijven en organisaties duizenden meisjes kennis laten maken met techniek. De provincie heeft een uitgebreid kijkje in de technische keuken van de provincie geboden. De meisjes gingen onder andere naar Exloo en kregen Virtual Reality brillen op.


2018: ontwerp windenergieobject N34

Aftrap ontwerp windenergieobject in Emmen

Emmense scholieren gaan een windenergieobject langs de N34 maken. Gedeputeerde Cees Bijl licht de opdracht toe.