P+R Gieten is de eerste locatie voor elektrische deelauto’s in provincie Drenthe en Groningen

Provincie Drenthe, Regio Groningen – Assen en Century Autogroep zijn gestart met een proef met deelauto’s op 13 locaties in Groningen en Drenthe. De elektrische deelauto’s komen bij verschillende hubs langs de A28/N34 (zoals P+R Haren, Annen en Borger) en in dorpskernen zoals Grolloo, Zuidlaren en Eelde te staan. De eerste deelautolocatie op P+R Gieten is feestelijk geopend op donderdag 27 oktober. Op iedere locatie komt in eerste instantie één deelauto.

Op donderdag 27 oktober werd officieel de eerste volledig elektrische deelauto op locatie P+R Gieten onthuld door wethouder Ivo Berghuis van gemeente Aa en Hunze. De auto is nu ook te gebruiken voor reizigers en inwoners van de omliggende dorpen.  De betrokken partijen zetten zich gezamenlijk in om toe te werken naar een meer duurzaam en bereikbaar landelijk gebied. Het doel van de pilot is dan ook te ondervinden hoe deelmobiliteit hierin een rol kan spelen. Volgens de partijen zijn de deelauto’s een belangrijke toevoeging op het mobiliteitsaanbod van beide provincies. Zo kan de deelauto een overstap naar elektrisch rijden gemakkelijker maken en zijn de tarieven gunstig doordat de deelauto door meerdere bestuurders kan worden ingezet. De gebruiker wordt eveneens ontzorgd betreft van verzekeren, onderhoud en reiniging van de deelauto. Met de app Century Deelmobiliteit kan men gemakkelijk de deelauto reserveren, openen en afsluiten. De deelauto kan overal mee naartoe genomen worden, maar moet uiteindelijk weer geparkeerd worden op de plaats waar hij vandaan komt. Op die manier is de deelauto altijd op de juiste plek te vinden. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op: century.nl/deelmobiliteit.

Voorlopige planning locaties deelauto

• November 2022: Eelde/Annen
  • December 2022: Hoogezand

Vervolg

Het betreft een pilot voor de duur van twee jaar. De Rijksuniversiteit Groningen voert een evaluatie uit van de pilot. Op basis van de uitkomsten willen de partijen kijken wat het gebruik is van de deelauto’s en wat de opties voor de langere termijn zijn. Bij succes van deze pilot kan worden uitgebreid naar andere locaties in de regio.