Samen de schouders onder ontwikkeling spoorlijn Coevorden- Neuenhaus – Bad Bentheim

Nederland en Duitsland zetten samen schouders onder de ontwikkeling van het spoor voor reizigers tussen Coevorden, Neuenhaus en Bad Bentheim. Daarvoor ondertekenden diverse partijen, waaronder staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen, Staatssekretär im Niedersächsischen Ministerium für Wirtschaft, Arbeit, Verkehr und Digitalisierung Dr. Berend Lindner en gedeputeerde provincie Drenthe Nelleke Vedelaar, vandaag een intentieverklaring tijdens een feestelijke bijeenkomst.

De stad Coevorden is via een spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn verbonden met het Duitse spoorwegnet. Op dit moment is deze spoorlijn tussen Coevorden en Neuenhaus alleen in gebruik voor goederenvervoer. Met de intentieverklaring zetten Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Land Niedersachsen, de Landkreis Grafschaft Bentheim, de Bentheimer Eisenbahn AG, ProRail B.V. en de provincie Drenthe zich in voor de ontwikkeling van deze spoorlijn voor personenvervoer. Het komende jaar willen de partijen de plannen gezamenlijk verder uitwerken om in 2023 tot een definitief realisatiebesluit te komen. De partijen streven er gezamenlijk naar om eind 2025 een doorgaande treinverbinding één keer per uur op het traject Coevorden-Neuenhaus-Bad Bentheim, onderdeel van de spoorverbinding Emmen-Rheine, te laten rijden. Dr. Michael Kiehl van Landkreis Grafschaft Bentheim: “De ondertekening van vandaag brengt ons aanzienlijk dichter bij ons gemeenschappelijke doel om vanaf 2025 een rechtstreekse treinverbinding voor personenvervoer in een uursdienst tussen Bad Bentheim en Coevorden te realiseren. Deze reactivering van de lijn is een belangrijke bouwsteen voor wat we nog van plan zijn, namelijk verdere verbeteringen op de as Groningen-Emmen-Rheine en de reactivering van de verbinding Bad Bentheim-Gronau”. Staatsecretaris Vivianne Heijnen, Infrastructuur en Waterstaat: “Goede grensoverschrijdende verbindingen met het openbaar vervoer vind ik heel erg belangrijk. Ik kom zelf uit een grensregio en weet hoe waardevol het is als je niet alleen met de auto makkelijk over de grens kan reizen, maar ook met het ov. Het zorgt ervoor dat studenten makkelijk over de grens kunnen studeren en dat je ook met het ov naar je werk kan als je in Nederland woont en in Duitsland werkt of net andersom. Zo zorg je voor sterkere samenwerking en verbinding tussen grensregio’s.”

Deze nieuwe personenspoorverbinding draagt bij aan de versterking van de economie en grensoverschrijdende mobiliteit in Zuidoost Drenthe en Grafschaft Bentheim. De spoorverbinding is een duurzaam en snel alternatief voor personenauto’s en de bestaande busverbinding. Ook levert het flinke tijdswinst op voor de reizigers. Dat is tussen de steden Emmen en Nordhorn bijvoorbeeld 40 minuten ten opzichte van vandaag. Bad Bentheim beschikt over een goede aansluiting op de treinen richting Osnabrück, Hannover en Berlijn. Zo wordt het in de toekomst makkelijker om te werken en te studeren over de grens. Ook toeristen zullen ervan profiteren; In Nederland sluit de nieuwe verbinding aan op de Vechtdallijn. Het Vechtdal is een populaire toeristische bestemming.
Gedeputeerde Nelleke Vedelaar: “Deze verbinding gaat ons echt helpen om nog meer als één regio te functioneren zonder dat iemand de landsgrens als een belemmering hoeft te ervaren.“

Staatssecretaris Dr. Berend Lindner: "Een uitbreiding van de verbinding met Coevorden was vanaf het begin de uitgesproken visie aan beide zijden van de grens, omdat het project deze regio verder zal versterken. Voor Nedersaksen is het een bijzondere zorg om de reactivering nauw te begeleiden. Want het proces is niet alleen een teken van een verbindend Europa, maar ook een duidelijk statement voor duurzaam openbaar vervoer."

Bij de uitvoering van het project wordt ook intensief samengewerkt met de gemeenten langs de lijn: de gemeente Coevorden, de gemeente Emmen, de Samtgemeinde Emlichheim, de Samtgemeinde Neuenhaus, de Samtgemeinde Schüttorf, de stad Nordhorn en de stad Bad Bentheim.