“Met de komst van waterstofvulpunten, stimuleren we het rijden op waterstof”

Provincie Drenthe is voornemens om subsidie te verlenen voor de komst van vijf openbare waterstofvulpunten in de provincie. Daarmee stimuleert de provincie het rijden op groene waterstof. “Drenthe streeft er - samen met de provincie Groningen - naar om dé waterstofregio van Europa te worden,” zegt Rein Bouwer, deelprogrammaleider energiemaatregelen. Resato, producent van waterstofvulpunten en Orange Gas gaan de vulpunten realiseren.

Rein Bouwer

'“Rijden op waterstof is een vorm van elektrisch rijden. Tot nu toe rijdt er slechts een handjevol waterstofauto’s rond in Drenthe ten opzichte van ‘normale’ elektrische auto’s. De oorzaak daarvan lijkt op het kip-of-ei verhaal: zonder ei geen kip, maar zonder kip ook geen ei. In dit geval was de vraag dan ook: moeten we wachten op meer voertuigen in Drenthe of moeten we met het plaatsen van vulpunten de komst van meer auto’s stimuleren? We hebben gekozen voor het laatste,’ licht Bouwer de komst van de vulpunten toe.

Mobiel tankstation

“Een vulpunt is iets anders dan een tankstation,” benadrukt Bouwer. “Een vulpunt is een mobiel tankstation. Het kan verplaatst worden naar een andere plek, mocht er op de plek van het vulpunt een tankstation gerealiseerd worden. Zo kan er een situatie worden gecreëerd waarbij de hele provincie ‘gedekt’ is.” Waar de vulpunten in eerste instantie exact komen, is nog niet bekend. “Resato en Orange Gas zullen deze realiseren op plekken waarvan zij verwachten dat ze gebruikt wordt.”

Bijtanken

“De druk van een waterstofvulpunt ligt lager dan die van een waterstoftankstation. Daardoor staat men langer ‘aan de pomp’. Je moet denken aan ongeveer drie kwartier tot een uur. Bij een tankstation zal een waterstofauto echter binnen enkele minuten gevuld zijn. Daarna kun je er weer zo’n 600 kilometer mee vooruit. Net als bij een auto die rijdt op fossiele brandstof. Verschil is dat waterstof, en dan hebben we het over groene waterstof, veel duurzamer is dan benzine of diesel,” legt Bouwer uit. Naar verwachting zullen de kosten voor een volle tank niet veel verschillen van een auto die op fossiele brandstoffen rijdt.

CO2-uitstoot nihil

Waterstof wordt geproduceerd door middel van elektrolyse uit water: waterstof en zuurstof worden van elkaar gescheiden. Bij een hogere temperatuur wordt dit proces efficiënter. Daarvoor is energie nodig. Als er groene energie, zoals zonne- en windenergie wordt gebruikt, dan mag men spreken van groene waterstof. Deze is emissievrij: er wordt geen CO2 uitgestoten bij gebruik. Het enige restproduct is verdampt water. “Groene waterstof is 100% duurzaam. Daarom sluit het rijden op waterstof ook aan bij de provinciale ambitie om in 2040 energieneutraal te zijn,” bekrachtigd Bouwer.

Toekomst

Volledig elektrisch rijden zal dan ook iets van de nabije toekomst zijn. “Voor de consument hebben Hyundai en Toyota al modellen die op waterstof rijden. Renault is bezig met het op de markt brengen van bedrijfswagens. In de provincie rijden al bussen op waterstof. Als een bus op waterstof kan rijden, dan kan een vrachtwagen dat ook. Bijkomend voordeel is dat waterstof lichter is dan een accu, waardoor er meer laadgewicht overblijft,’ redeneert Bouwer.

Bedrijfsauto’s

Het installatiebedrijf Vriend in Coevorden plaatst op eigen initiatief een vulpunt. “Het bedrijf gaat met zes auto’s op waterstof rijden. Dat is een mooie ontwikkeling en kan rekenen op steun vanuit de provincie,” aldus Bouwer. Overigens doet de provincie zelf ook mee en worden er vier waterstofauto’s aangeschaft.

VoorDrenthe: Mede mogelijk gemaakt door

In de reeks ‘VoorDrenthe: Mede mogelijk gemaakt door’ belichten we vanuit twee kanten samenwerkingen tussen partners in Drenthe en de provincie Drenthe. Via video komt een partner aan het woord. Dit kan gaan over een subsidieregeling waar hij/zij gebruik van heeft gemaakt of een andere vorm van partnerschap. In tekst wordt de rol van de provincie aan de hand van een interview verder uitgewerkt. In Drenthe doen we het samen, zoals deze reeks laat zien.

Wat is waterstof?

Waterstof is een brandbaar gas. Het is geen grondstof uit de natuur, maar moet gemaakt worden, Waterstof is er in drie categorieën: grijs, blauw en groen. Als er waterstof gewonnen wordt met behulp van aardgas of kolen, dan wordt er gesproken van grijze waterstof. Deze categorie is niet duurzaam, omdat de productie zorgt voor C02-uitstoot. Blauwe waterstof is grijze waterstof waarvan de CO2-uistoot wordt ‘afgevangen’. Daardoor wordt voorkomen dat de C02 vrijkomt. Hierdoor is blauwe waterstof bijna net zo duurzaam als groene waterstof. De productie blijft echter afhankelijk van aardgas en kolen; grondstoffen die uitgeput raken. Groene waterstof is emissievrij, dankzij de groene energie (onuitputtelijk) die wordt gebruikt bij de productie.

Waterstof kan breed worden ingezet onder meer in de industrie (o.a. raffinaderijen en kunstmestproductie) en mobiliteit, maar ook om huizen te verwarmen.