Rademakers Gieterij uit Klazienaveen ontvangt bijdrage voor warmte-terugwininstallatie

Het college van Gedeputeerde Staten stelt een incidentele subsidie beschikbaar van € 144.450 voor het bedrijf Rademakers Gieterij uit Klazienaveen. Het bedrijf wil met behulp van de subsidie een warmte-terugwininstallatie installeren. Hiermee kan de restwarmte van de gietoven gebruikt worden voor de verwarming van het bedrijfspand en jaarlijks substantieel 200.000 kubieke meter aardgas worden bespaard.

Productie op basis van hernieuwbare energie

Het bedrijf, dat recent is overgenomen wil haar gehele productieproces opnieuw inrichten op basis van gebruik van hernieuwbare energie. Hiervoor heeft het bedrijf een energiebesparingsplan uitgewerkt. Met de installatie van de warmte-terugwininstallatie kan het bedrijf al deze winter beginnen met een substantiële besparing.

Gedeputeerden Henk Brink en Tjisse Stelpstra: “Wij willen Rademakers Gieterij ondersteunen bij het zetten van deze eerste -grote- stappen, zodat zij de komende jaren hun energiebesparingsplan verder uit kunnen voeren. Het gasverbruik moet omlaag vanwege de energiecrisis, maar ook voor behoud van werkgelegenheid”.

Stimuleren verlagen gasverbruik

De provincie wil industriële bedrijven daarom zoveel mogelijk stimuleren om het gasverbruik te verlagen en energiebesparende maatregelen te treffen. Om de warmte -terugwininstallatie te kunnen installeren maakt Rademakers naast de incidentele subsidie ook gebruik van een lening van het Energiefonds Drenthe.

Circulair bedrijf

Rademakers Gieterij biedt werk aan 90 mensen. Het is een typisch maakindustriebedrijf dat met zogenaamde ‘grijs’ gietijzeren producten -zoals machineonderdelen- een bijdrage levert aan de lokale en regionale robuustheid van industriële ketens. Rademakers Gieterij is de laatste jaren op steeds grotere schaal circulair bezig, door secundaire grondstoffen (schroot) te gebruiken voor diverse nieuwe gietijzeren producten. Ook worden oude en ongebruikte onderdelen weer hergebruikt als grondstof.