Finalisten Drentse Startup bekend

Drentse Startup, de provinciale startup-contest, krijgt in de schaduw van de Young Business Award steeds meer betekenis. Dit jaar zullen de finalisten SimCPR, Hihaho en Pacheo proberen in de voetsporen te treden van eerdere winnaars als CuRe Technology en BMtec.

Finalisten 2022

Het was een flinke klus om uit alle inzendingen tot de drie finalisten te komen. De selectiecommissie heeft SimCPR, Hihaho en Pacheo geselecteerd en deze startups maken kans om CuRe als winnaar op te volgen. Pacheo heeft abonnementen voor boxershorts. Elke maand krijgt de abonnee een nieuwe boxershort, terwijl de oude kunnen worden ingeleverd. Die worden dan gerecycled.

De andere twee bedrijven zitten in de technische hoek. Hihaho kan video’s verrijken met interactieve elementen. De bedrijfsnaam klinkt wat lollig, maar staat voor High interactivity High Attention value High outcomes. Qua techniek loopt Hihaho voor de markt uit, maar het beweegt zich wel in een immense markt waardoor het bedrijf grote potentie heeft.

SimCPR is een hulpmiddel bij hartmassage. Het is van grote waarde bij reanimaties: het verhoogt de overlevingskansen na een hartinfarct. Diegene die de reanimatie doet leest via een SimCPR-polsband, die verbonden is met een sensor op de borstkas, af hoe diep en in wat voor ritme de massage moet plaatsvinden. Het is veelbelovende medtech startup, die in de toekomst zomaar door een partij als Apple kan worden opgekocht om te worden geïntegreerd in een Apple Watch.

Ontwikkeling Drentse Startup

Drentse Startup gaat op allerlei fronten de Young Business Award (YBA) achterna. De wedstrijd wordt net als de YBA uitgezonden op RTLZ en Videoland en founder Niels Palmers, die samen met Thomas Nauw en Roy Rocks zouden graag hun vleugels uitslaan. Palmers onderzoekt daarom de mogelijkheid om het format in andere provincies dan Drenthe uit te rollen. Zodat er een stevige podium-infrastructuur voor startups ontstaat, waar veelbelovende startups zich kunnen tonen aan publiek en investeerders.

De finale aflevering van de ‘Drentse Startup’ is zondag 19 juni om 17:00 uur te zien op RTL-Z en Videoland. De winnaar wordt op landelijke televisie door gedeputeerde Henk Brink en wethouder Guido Rink van de gemeente Emmen gekroond tot ‘Drentse Startup van het jaar 2022’.