Uitreiking Waarde-Ring tijdens Dutch Food Week in Drenthe

Van 8 tot en met 15 oktober 2022 staat Drenthe weer in het teken van voedsel van Drentse bodem tijdens de landelijke Dutch Food Week. Het initiatief vraagt aandacht voor gezond eten, duurzaamheid in de keten en goed leven. Een week lang zijn er tal van (digitale) evenementen in de provincie, die te maken hebben met voedsel en de hele voedselketen.

Gedeputeerde Henk Jumelet:

“Aandacht voor waar ons eten vandaan komt, is en blijft belangrijk. We worden ons steeds meer bewust van wat er allemaal in de regio te koop is. Drenthe heeft hier volop aanbod in en er gebeurt al veel om het verhaal te vertellen van boer naar bord. Wij vinden het belangrijk dat de band tussen boeren en burgers, ook in Drenthe, sterk blijft, en daarom reiken wij dit jaar voor het eerst de ‘Waarde-Ring’ uit, een waarderingsprijs van de Dutch Food Week. Deze waardering gaat naar mensen die zich onderscheiden in het versterken van de band tussen boer en burger en het vertellen van het verhaal over ons voedsel.”

Op vrijdag 14 oktober reikt gedeputeerde Jumelet de Waarde-Ring uit aan drie personen die zich in het afgelopen jaar hebben ingezet om de relatie tussen producent en consument te verbeteren.

Een greep uit de andere evenementen tijdens de Dutch Food Week:

Filmreeks Eten uit Drenthe

Er is zó veel goed en lekker eten en drinken in Drenthe, daar mogen we best trots op zijn. We lichten enkele voorbeelden uit in een filmreeks. Van 11 tot en met 14 oktober publiceert de provincie elke dag een filmpje over een regionale voedselketen. Je kunt de filmpjes zien op deze website of hou onze social mediakanalen in de gaten en mis niks!

Boer-gondisch koken met kinderen

Op een aantal mooie locaties in Drenthe gaat het terugkerende feestje voor kinderen van start, waarbij basisschoolkinderen een gezonde maaltijd klaarmaken en opeten. Bij Boerderij Straathof in Echten gaan basisschoolkinderen koken in de koeienstal, tussen de koeien.  Bij aspergeboerderij Sandur en Stadsboerderij 't Nije Hoff, gaan kinderen uit Erica en Emmen leren koken, samen met koks-in-opleiding van het Terra College en het Drenthe College.

Kunst in de kas

Op zondag 16 oktober is Kunst in de Kas in Klazienaveen. Bij dit gratis evenement staat het tuinbouwcentrum Klazienaveen in het teken van kunst en cultuur. Voor deze editie is extra uitgepakt! Kinderen kunnen hun eigen kunst exposeren in de galerie. Deze kunst kunnen ze ter plekke maken van tuinbouwmateriaal. Op deze manier krijgt het afval een nieuwe bestemming. De kunst hangt tussen de paprika’s en bloemen, zo ontmoet kunst de tuinbouw. Ook is er een Foodfestival aanwezig, waar je kan proeven van lekker en goed eten.

Meer informatie:

Benieuwd naar alle activiteiten? Kijk dan op www.provincie.drenthe.nl/dutchfoodweek.