Provincie Drenthe presenteert nieuwe wijk- en dorpsmonitor

Tijdens het woningmarktcongres heeft gedeputeerde Hans Kuipers vandaag de nieuwe wijk- en dorpsmonitor van Drenthe gepresenteerd. Met de monitor zijn Drentse buurten in beeld gebracht aan de hand van de thema's bevolking, economie, welzijn, wonen, leefbaarheid en energie & milieu. Inwoners, maatschappelijke organisaties en gemeenten kunnen de data gebruiken voor het maken van plannen en beleid. Op de website van de provincie is de wijk- en dorpsmonitor te vinden.

Gedeputeerde Hans Kuipers: “Ik ben blij met de wijk- en dorpsmonitor. Dit is een handige tool waarmee je in een paar klikken een beeld kunt schetsen van een bepaalde buurt. We hebben gebruik gemaakt van openbare bronnen zoals het CBS en RIVM om tot de getoonde data te komen. We willen de monitor uitbreiden samen met gemeenten en corporaties, zodat inzichtelijk wordt welke opgaven waar spelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verduurzaming of sociale kwetsbaarheid. Veel gegevens zijn ook elders beschikbaar, maar niet bij elkaar op een kaart gezet. Dat is wel het geval met deze monitor, waardoor een breder inzicht ontstaat in de karakteristieken binnen dorpen en wijken in Drenthe.”

De wijk- en dorpsmonitor is mogelijk gemaakt vanuit de Drentse Woonagenda. Bekijk de monitor via www.wijkenendorpen.drentheincijfers.nl/.

Woningmarktcongres

De monitor is gepresenteerd tijdens het woningmarktcongres in het provinciehuis. Dit evenement stond in het teken van het samen werken aan de woonimpuls voor Drenthe. Zo’n 100 geïnteresseerden vanuit woningcorporaties, gemeenten, het bedrijfsleven en de provincie gingen met elkaar in gesprek over hoe Drenthe optimaal kan samenwerken en kan bijdragen aan het realiseren van woningen.