Samenvatting AAC-onderzoek

Inleiding

Voor 7 deelgebieden in de Drentsche Aa is een bureauonderzoek gedaan naar de aardkundige, archeologische en cultuurhistorische waarden van die gebieden. Kort gezegd: het AAC-onderzoek. Het rapport bestaat uit een document en drie aparte kaarten met een uitgebreide legenda.

Hier kunt u het hele rapport bekijken. (pdf, 20 MB)

Tijdens de planvorming moet rekening worden gehouden met deze aardkundige, archeologische en cultuurhistorische waarden. Het is een kans om met de aanpak van het gebied deze elementen weer zichtbaar te maken of te accentueren in het natuurlandschap. Of: is het juist een beperking? Sommige AAC waarden zijn zo belangrijk, dat we die niet door het uitvoeren van maatregelen willen aantasten of zelfs kapot maken.
Ook de gemeente stelt het uitvoeren van dit bureauonderzoek verplicht, voordat ze de omgevingsvergunning (de oude aanlegvergunning) wil afgeven. Ook de provincie kan voorwaarden stellen bij het afgeven van een ontgrondingsvergunning.

Samenvatting

In Roodzanden komende volgende Aardkundige, Archeologische en Cultuurhistorische waarden voor:

• Roodzanden vormt een overgangsgebied tussen de hoger gelegen dekzandvlakte en het lager gelegen beekdal. Roodzanden is een dekzandvlakte met daarin een lager deel, een vroegere overstromingsvlakte.
  • In het gebied ligt een pingo, een geologisch relict uit de ijstijd. Na het smelten van een ijs-lens is er een laagte ontstaan Deze laagte is nu nog zichtbaar als een (dichtgegroeid) rond vennetje met een natuurlijk walletje eromheen.
  • Grafheuvels en urnenvelden uit de bronstijd, ca. 2000-1000 jaar voor Christus,
  • Celtic fields. De eerste boeren in de ijzertijd, ca. 500 voor Christus, maakten kleine akkers met walletjes eromheen. De structuur is nog steeds zichtbaar.
  • In de middeleeuwen (900-1500 na Christus) wordt het huidige beekdal van het Schipborgerdiep ontgonnen tot hooiland. Dwars op de beek staan vee-kerende houtwallen. Deze structuur is in het beekdal nog steeds zichtbaar. De rest van de omgeving bestaat uit woeste gronden waarop schapen grazen.
  • Door de intensieve handel (wol) in de middeleeuwen, liggen er handelsroutes tussen Assen en Groningen via Oudemolen en Zeegse. De karrensporen zijn nog steeds zichtbaar in het landschap
  • De heide en de schapen hebben hun nut voor de landbouw verloren. In de jaren ’30 van de vorige eeuw worden ook de woeste gronden van Roodzanden ontgonnen voor de akkerbouw en veeteelt. De kavelstructuur is nog steeds hetzelfde.

De ligging en verder uitleg met plaatjes en tekst worden beschreven in de storymap Roodzanden. De storymap kunt u hier bekijken.