Drenthe geeft startschot voor route naar EK wielrennen

In aanwezigheid van ruim 400 enthousiaste wielerliefhebbers in De Nieuwe Kolk in Assen heeft Drenthe gisteravond het startschot gegeven voor de route naar het Europees Kampioenschap wielrennen, dat plaatsvindt van 20 t/m 24 september 2023.

Gedeputeerde Sport Henk Brink: “Dankzij de inzet van vele wielerliefhebbers binnen en buiten Drenthe, hebben we de Europese Wielerunie nu al laten zien dat het EK bij ons in goede handen is. Het EK wielrennen in Drenthe is waarschijnlijk eenmalig, maar dé fietsprovincie blijven we voor altijd.”

Veelzijdig programma

De feestelijke avond werd afgetrapt met een speech van gedeputeerde Henk Brink. Daarna werd in het Wielercafé met gasten zoals Roxane Knetemann, Gio Lippens, Gert Jakobs en Erik Dekker het afgelopen wielerjaar besproken en vooruitgekeken naar het EK wielrennen in september.

Ook was er aandacht voor de prestaties van Drentse wielrenners.

Presentatie route en doorkomstplaatsen

Na de pauze werden de routes en de doorkomstplaatsen gepresenteerd door de Europese Wielerunie onder leiding van voorzitter Enrico Della Casa en wedstrijdorganisator Thijs Rondhuis van Courage Events. Buurtsportcoaches en vertegenwoordigers van de startplaatsen en gemeenten lieten hun enthousiasme blijken. Het beeldmerk van het EK wielrennen 2023 werd eerder die avond ook onthuld.

Voorzitter Europese Wielerunie Enrico Della Casa: “Ik heb vandaag in Drenthe veel enthousiasme en professionaliteit gezien. Zowel tijdens het controleren van de routes en doorkomstplaatsen als tijdens deze feestelijke avond. Ik ben echt onder de indruk van de provincie en haar inwoners en kijk enorm uit naar het kampioenschap en de festiviteiten in september.”

Startschot

Aan het eind van de feestelijke avond was het tijd voor het officiële startschot van de Drentse route naar het EK wielrennen in september. Dat werd gegeven door alle aanwezigen, samen met de commissaris van de Koning Jetta Klijnsma: “Als we het enthousiasme van vanavond bij vrijwilligers en organisatoren kunnen vasthouden en overbrengen op onze inwoners, dan wordt het EK naast een fantastisch wielerevenement, vooral ook een geweldig volksfeest. Ik kijk er naar uit!”

Volg het Europees Kampioenschap wielrennen via www.opfietseindrenthe.nl, www.courage-events.nl en op sociale media via de hashtag #Drenthe2023.

Fotografie: Marcel J. de Jong.