Grote delegatie ambassadeurs bezoekt Drenthe

Op uitnodiging van ambassade van Armenië en de provincie doet op woensdag 21 september een groot gezelschap van ambassadeurs en diplomaten de provincie Drenthe aan. Zij zullen kennismaken met het Unesco Werelderfgoed en museum De Proefkolonie in Frederiksoord, vervolgens wordt een bezoek gebracht aan het Drents Museum in Assen.

Een groep van tientallen ambassadeurs en andere diplomaten geven acte de présence.  Ze vertegenwoordigen een breed scala aan landen, van Denemarken tot Angola en van Peru tot Portugal. Ze komen hier op uitnodiging van de Armeense ambassade. Sinds Armenië in 1991 een onafhankelijke nationale staat is, organiseert men jaarlijks een grote bijeenkomst voor haar internationale ambtsgenoten.

Dat de keuze dit jaar op Drenthe is gevallen, hangt samen met de opening van de tentoonstelling ‘In de ban van de Ararat’ in het Drents Museum. Bij de opening van deze expositie in mei was een grote Armeense delegatie, onder wie minister-president Nikol Pasjinian en meerdere ministers, aanwezig. De expositie telt 160 kunstschatten uit de Armeense geschiedenis en is genomineerd voor deMuseumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2022.

Commissaris van de Koning Jetta Klijnsma is verheugd over de grote internationale delegatie die Drenthe bezoekt. “Dit is een uitgelezen kans om Drenthe op positieve wijze voor het voetlicht te brengen. Drenthe heeft veel te bieden en er liggen op verschillende gebieden kansen voor internationale samenwerking. Daarbij gaat het zeker niet alleen om toerisme, maar bijvoorbeeld ook om landbouw, bereikbaarheid en energie. Het is daarbij ook best bijzonder dat er zoveel verschillende ambassadeurs in één bezoek naar Drenthe komen. We hopen dan ook dat er vervolggesprekken voortkomen uit dit bezoek.”

Na het bezoek aan het museum en een rondrit in Frederiksoord zal het gezelschap vanaf 16.00 worden rondgeleid in het Drents museum door directeur Harry Tupan.