EK Wielrennen komt officieel naar Drenthe in 2023

Op de VAM-berg is vandaag officieel getekend voor de komst van het EK Wegwielrennen 2023 naar Drenthe. Het EK zal zich onder andere afspelen op en rond de Col du Vam van 20 tot en met 24 september 2023.

De UEC (Union Européenne de Cyclisme heeft op 2 juni 2022 het Europees Kampioenschap Wegwielrennen 2023 officieel toegekend aan de provincie Drenthe. Bovenop de top van de VAM-berg heeft Drents sportgedeputeerde Henk Brink samen met vertegenwoordigers van UEC (Union Européenne de Cyclisme), KNWU (Koninklijke Nederlandse Wielren Unie) en organisator Courage Events de samenwerking bekrachtigd. Daarna werd een deel van de route verkend per motor.

Groots wielerfeest

De komende tijd werken de verschillende partijen verder aan de invulling van de startplaatsen en de routes. Gedeputeerde Henk Brink: “Wij hebben de afgelopen jaren al een aantal keren het NK Wegwielrennen mogen organiseren in Drenthe en afgelopen najaar het EK Veldrijden. Daarna hebben we nog een tandje bijgeschakeld en zijn nu hartstikke trots dat we het EK Wegwielrennen 2023 in onze fietsprovincie mogen organiseren. Samen met alle partijen, fietsliefhebbers en onze inwoners willen we hier een echt wielerfeest van te maken.”

NK Wielrennen

In het weekend van 24-25-26 juni vindt het NK Wegwielrennen 2022 plaats in Drenthe, voor de 3e keer op en rond de VAM-berg. In tegenstelling tot andere jaren is de wedstrijd voor de heren op de vrijdag in plaats van de zondag. Andere verschillen met voorgaande edities zijn dat de start in Westerbork is en de ronde rondom de VAM-berg langer is. De afgelopen jaren had het publiek tijdens het NK te maken met Corona-maatregelen. Dit jaar is de VAM-berg gratis toegankelijk voor alle wielerliefhebbers.