Elektrische en waterstofbussen in Drenthe


In Noord-Nederland komen in 2019 elektrische én waterstofbussen. Te duur, vinden andere regio's. Nee, juist slim, zeggen we hier.

Grootste omschakeling in Europa

Groningen en Drenthe beleven eind 2019 de grootste omschakeling naar elektrisch vervoer in Europa tot nog toe. In beide provincies gaan dan onder de vlag van vervoerbedrijf Qbuzz 159 batterij-elektrische en 22 waterstof-elektrische bussen rijden. Het record stond op honderd ‘traditionele’ batterij-elektrische bussen rondom Schiphol, eerder dit jaar.

De twee provincies samen vormen een van Nederlands grootste ov-concessiegebieden. Voor het eerst worden straks ook langere streeklijnen met elektrisch materieel gereden. 179 bussen blijven op min of meer traditionele brandstof rijden, maar dat wordt wel allemaal biodiesel. In de steden Groningen, Assen en Emmen wordt alleen nog elektrisch gereden.

Elektrisch én waterstof

Wat het meest opvalt in de verleende concessie is het aantal waterstofbussen dat Qbuzz gaat inzetten. Die kunnen langere afstanden onderhouden dan elektrische bussen. Het lijkt niet veel, 22 stuks, maar het zijn er meer dan waar ook in Nederland rijden. Veel regio’s kozen de afgelopen tijd expliciet níét voor waterstofvervoer, vooral omdat het te duur zou zijn. Groningen en Drenthe denken daar anders over. De provinciebestuurders zouden ook nog graag zien dat tien waterstofbussen die in Breda niet gebruikt zullen worden, in het noorden worden ingezet.

waterstof1