Groningen, Fryslan en Drenthe gaan twee jaar internationale Top Dutch campagne voeren

De drie Noordelijke provincies hebben na het succes van de Tesla campagne besloten om Top Dutch een vervolg te geven. De komende twee jaar gaan de provincies een Internationale campagne voeren gericht op het aantrekken van bedrijven om op die manier de werkgelegenheid in de Noordelijke provincies te stimuleren.

Top Dutch-van Tesla naar sterk merk

Top Dutch is vooral bekend van de ambitie om Tesla naar de regio te halen. Maar Top Dutch staat ook voor: groter durven denken en trots zijn op waar je goed in bent. Vanuit deze kracht wordt een bredere acquisitie-campagne ontwikkeld. Sander de Rouwe, gedeputeerde EZ, provincie Fryslan: “ Met de internationale campagne gaan we uitleggen waar we in de regio goed in zijn. Waar we trots op zijn. Dat we Top Dutch zijn. We willen ons sterker profileren voor internationale acquisitie op de terreinen vergroening, digitalisering en water.”

Werkgelegenheid

Wat voor Tesla belangrijk is, is ook voor andere bedrijven relevant. Het uiteindelijke doel van de Top Dutch campagnes is om extra arbeidsplaatsen te realiseren. Henk Brink, gedeputeerde EZ, provincie Drenthe: “ Ons doel is om 2000 extra arbeidsplaatsen te realiseren in de Noordelijke provincies.”

Noordelijke samenwerking campagne team

De provincies hebben de afgelopen periode een Europese aanbesteding uitgevoerd om te komen tot het  afsluiten van een contract met een externe partij voor de ontwikkeling en uitvoering van deze campagne. Patrick Brouns, gedeputeerde EZ, provincie Groningen: “ Afgelopen week hebben we de knoop door gehakt met welk bedrijf we de campagne willen gaan voeren. Het bedrijven-trio Initio-Tres-Niels Palmers, ontvangt deze week de voorlopige gunning van de opdracht. Zowel qua presentatie als de aanbieding stak dit trio er met kop en schouders boven uit. We hebben alle vertrouwen in een vruchtbare en energieke samenwerking.”

Initio DBK BV zal formeel opdrachtnemer zijn, maar het campagneteam bestaat verder ook uit het Friese bedrijf Tres, dat zich zal focussen op de online campagnes en het Drentse bedrijf van Niels Palmers, die verantwoordelijk zal zijn voor de events. Het campagneteam staat onder leiding van de heren Gerard de Boer en Stef van de Ziel.

Europese aanbestedingsprocedure

Het betreft een voornemen tot gunning aangezien de afgewezen inschrijvers conform de geldende wet- en regelgeving in de gelegenheid  worden gesteld om tegen de voorgenomen gunning in beroep te gaan. Wanneer dit niet gebeurt  zullen de provincies overgaan tot definitieve gunning van de opdracht aan Initio.

In de provincie Drenthe is de voorlopige gunning onder voorbehoud van positieve besluitvorming door Provinciale Staten.

Laatst bijgewerkt op 12 september 2017.