Hét compliment van Drenthe 2022 gaat naar Stichting Dierenweide Stroomdal

De vrijwilligers van Stichting Dierenweide Stroomdal hebben vandaag van de jury ‘Hét compliment van Drenthe’ ontvangen. Bij deze waardering hoort een bedrag van 3.000 euro waarmee de stichting iets extra’s kan doen. Gedeputeerde Hans Kuipers reikte Hét compliment uit in het provinciehuis in Assen.

De vrijwilligers van Stichting Dierenweide Stroomdal zorgen ervoor dat iedereen welkom is bij de dierenweide in Beilen. Elke dag zetten zij zich in om de dieren en planten te verzorgen. Ook organiseren de vrijwilligers veel activiteiten zoals een sponsorloop, koken en eten vanuit de moestuin en een kindervakantieweek. In hun aanpak staat de methode ‘meester-gezel’ centraal. Zo worden kinderen en jongeren opgeleid door meer ervaren vrijwilligers. In het juryrapport benoemt de jury dat deze groep vrijwilligers veel aandacht heeft voor positieve gezondheid.

‘Aanmoedingspluim’

De andere vier finalisten Humanitas Assen, Stichting Naobuur Vledder e.o., De MensA Roden en Vitaal Wilhelminaoord e.o. ontvingen een aanmoedigingspluim van 500 euro. Met ‘Hét compliment van Drenthe’ zet de provincie vrijwilligers in het zonnetje. In deze editie was er in het bijzonder aandacht voor het thema ‘positieve gezondheid’. Dit thema komt uit de Sociale Agenda Drenthe.

Positieve gezondheid

Gedeputeerde Hans Kuipers: “Bij positieve gezondheid gaat het over de mensen zelf. Over wat je kunt doen om je leven betekenisvol te maken. Stichting Dierenweide Stroomdal betrekt het hele dorp bij hun initiatieven, jong en oud. Zij helpen dorpsbewoners bijvoorbeeld om fit te zijn door rollatorwandeltochten. Ik ben er trots op dat deze vrijwilligers – en alle andere vrijwilligers in Drenthe – zich inzetten voor een levendig en sociaal Drenthe waarin je kunt doen wat je wilt zonder belemmeringen van je gezondheid.”

Meer informatie staat op www.provincie.drenthe.nl/compliment.