Vechtdallijnen

De Vechtdallijnen zijn de spoorverbindingen tussen Zwolle, Almelo en Emmen.

afstand tot doel Streven is een groei van het aantal reizigers op de Vechtdallijnen met ongeveer 50% in de periode 2012-2027. Nog geen cijfers beschikbaar.

De Vechtdallijnen zijn de spoorverbindingen tussen Zwolle, Almelo en Emmen. De provincies Drenthe en Overijssel en de regio Twente willen het openbaar vervoer in dit gebied verbeteren. Na een aanbestedingsprocedure ging Arriva eind 2012 van start als nieuwe vervoerder op het traject. De concessie loopt tot en met 2027.

Streven is een groei van het aantal reizigers op de Vechtdallijnen met ongeveer 50% in de periode van de huidige concessie. Men wil dit bereiken door een verbeterde dienstregeling en snellere treinen met meer comfort voor de reizigers. Deze groei zal overigens ook sterk afhankelijk zijn van externe factoren, zoals de financiële situatie, nieuwe woningen en bedrijven, krimp en recreatieve ontwikkelingen van bijvoorbeeld Dierenpark Emmen.

Ontwikkeling reizigersaantallen

Op het traject Zwolle-Emmen nam in de periode 2002-2007 het aantal reizigers gestaag toe. In 2007 en 2008 lag het gemiddeld aantal in- en uitstappers per dag boven de 18.000. Daarna daalde het aantal tot onder de 17.000 in- en uitstappers in 2011. In 2012 was een lichte stijging te zien tot 17.900 in- en uitstappers.

De meeste treinreizigers op het traject Zwolle-Emmen stappen in/uit op het station te Zwolle, gevolgd door de stations Emmen, Hardenberg en Coevorden.

Op het traject Mariënberg-Almelo laat het totaal aantal in- en uitstappers per jaar een stijgende lijn zien. In 2009 waren er gemiddeld ruim 2.700 in- en uitstappers per dag.

Op de stations van het traject Mariënberg-Almelo stappen de meeste treinreizigers in/uit op het station Almelo gevolgd door de stations Vroomshoop, Mariënberg en Vriezenveen.

Laatst bijgewerkt op 9 mei 2017.